کامپیوتکس 2016 و پایان عصر CPUها و آغاز حکمرانی GPUها

در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶، برخلاف همیشه اینتل چندان کانون توجه اصحاب رسانه نبود و در عوض انویدیا و AMDکه بیشتر روی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند مورد توجه بودند. به نظر می‌رسد کم کم به پایان عصر سلطه CPUها می‌رسیم و زنگ‌ها برای شروع دوران جدیدی با حکمرانی GPUها به صدا درآمده‌اند.

در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶، برخلاف همیشه اینتل چندان کانون توجه اصحاب رسانه نبود و در عوض انویدیا و AMDکه بیشتر روی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند مورد توجه بودند. به نظر می‌رسد کم کم به پایان عصر سلطه CPUها می‌رسیم و زنگ‌ها برای شروع دوران جدیدی با حکمرانی GPUها به صدا درآمده‌اند.

کامپیوتکس 2016 و پایان عصر CPUها و آغاز حکمرانی GPUها

در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶، برخلاف همیشه اینتل چندان کانون توجه اصحاب رسانه نبود و در عوض انویدیا و  AMD‌که بیشتر روی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند مورد توجه بودند. به نظر می‌رسد کم کم به پایان عصر سلطه CPUها می‌رسیم و زنگ‌ها برای شروع دوران جدیدی با حکمرانی GPUها به صدا درآمده‌اند.

با این وجود و بدون درخشش همیشگی اینتل هم نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶  خیلی جذاب بود. روز قبل از شروع این رویداد، انویدیا و ایسوس چیزهایی به مخاطبان خود نشان دادند که به سرعت همه را متوجه آینده‌ای فراتر از CPUها کرد ; CPUهایی که بطور سنتی سال‌ها به عنوان مغز متفکر رایانه‌ها بوده‌اند ،  به نظر می‌رسد قدرت واقعی که محرک دو فناوری مهم دهه آتی یعنی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی است، واحد پردازشگر گرافیکی (GPU) باشد.

ربات Zenbo ایسوس از مهم‌ترین دستاوردهای کامپیوتکس ۲۰۱۶ است :

ایسوس در این نمایشگاه نوت بوک‌های جدید خود را مجهز به نسل بعدی پردازنده‌های اینتل معرفی کرد که طی ماه‌های آتی به بازار عرضه می‌شوند ، اما بدون شک یکی از مهمترین محصولات این نمایشگاه Zenbo ربات خانوادگی ایسوس بود ، این ربات از فناوری یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا به واقع کمکی برای خانواده باشد و با گذشت زمان با یادگیری بیشتر باهوش‌تر شود. این یک پروژه جاه طلبانه از سوی ایسوس است.

از سوی دیگر جن سون هونگ یکی از بنیان گذاران انویدیا در صبحانه کاری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت :

GPU مغز کامپیوترهای امروزی است ، اگر شما به اکثر پیشرفت‌هایی که در حوزه واقعیت مجازی و هوش مصنوعی رخ داده نگاهی بیاندازید ، یک چیز در هر دو مورد مشترک است و آن GPU‌ است. ۱۰ سال گذشته دوران فناوری ابری بوده و حالا دوران هوش مصنوعی است. 

فعالیت‌های انویدیا واضح است. این شرکت روی کاری که GPU هایش انجام می‌دهند و هیچ چیز دیگری در حال حاضر قادر به انجامش نیست متمرکز شده است . البته حالا دیگر چیپ‌های انویدیا چیزی فراتر از پردازنده‌های گرافیکی هستند و حالا می‌توانند برای حل محاسبات چند تردی مورد استفاده قرار بگیرند . با توجه به اینکه واقعیت مجازی به رندر آنی محیط‌های ۳۶۰ درجه نیاز دارد ، گرافیک هر روز به مبحث پیچیده‌تری تبدیل می‌شود . همچنین کامپیوترهایی که به ویژگی‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مجهز هستند بر پایه واحد پردازش گرافیکی با سرورهای بزرگ فعالیت می‌کنند.

درست در شرایطی که فکر می‌کردیم بازیکنان اصلی  این نمایشگاه ، انویدیا و ایسوس هستند و این دو شرکت کانون توجه قرار گرفتند، AMD اعلام کرد که کارت گرافیک Radeon RX 480 خود را با قیمت ۱۹۹ دلار در اختیار خریداران قرار خواهد داد. این کارت گرافیکی مقرون به صرفه  با قدرت کافی که برای ارائه واقعیت مجازی دارد ، می‌تواند تجربه واقعیت مجازی هدست‌هایی مانند Oculus Rift و HTC Vive را برای کاربران بیشتری محقق کند.

در نمایشگاه امسال ، هیجان زیادی در رابطه با واقعیت مجازی وجود داشت . رایانه‌های شخصی در فرم فکتور کوله پشتی که واقعیت مجازی بدون نیاز به سیم‌‌های روی زمین را ممکن می‌کردند ، به نمایش درآمدند . تولید کنندگان رایانه‌های شخصی ، واقعیت مجازی را بهترین محرک برای بروزرسانی رایانه‌ها می‌دانند . مردم هم اگر بتوانند به واقعیت مجازی دسترسی داشته باشند ،‌ عاشقش می‌شوند ؛ از این رو شرکت‌ها امسال در تلاش هستند تا قیمت این فناوری را تعیین کنند . پالمر لاکی اواخر سال ۲۰۱۵ اعلام کرد:

           واقعیت مجازی پیش از آن که هر کسی قادر به خرید آن باشد، تبدیل به چیزی می‌شود که همه خواهان داشتن آن هستند.

قیمت‌ها بدون شک پایین‌تر می‌آیند ولی این که «آیا به درد من هم میخورد؟» سوالی است که فقط GPU می‌تواند به آن پاسخ دهد . از آنجا که GPUها هر سال نسبت به سال قبل بهتر می‌شوند بنابراین کیفیت تجربه واقعیت مجازی هم برای همه بهتر می‌شود

پیش از این مایکروسافت موارد جذابی را در این زمینه با پلتفرم هولوگرافیک خود معرفی کرده بود . این حرکت مایکروسافت باعث سرعت رشد این صنعت شده و فرصت جدیدی برای رقابت بین واقعیت مجازی ، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی پدید آورد . با این حال هنوز هم همه چیز به قابلیت‌های گرافیکی بستگی دارد و این که چقدر تجربه بصری خوبی را می‌توانند فراهم کنند.

در جریان نمایشگاه ، نوین شینوی مدیر کل Client Computing Group شرکت اینتل روی استیج آمد تا در رابطه با نوت‌بوک‌ها و رایانه‌های دسکتاپ صحبت کند ، چیز جذابی برای معرفی وجود نداشت . برای کسانی که به دنبال بیشترین قدرت ممکن بودند ، چیپ‌های ۱۰ هسته‌ای جدیدی وجود داشت ولی وقتی به صحبت‌های مربوط به واقعیت مجازی توجه می‌کردیم، کلید واژه اصلی GPU‌ بود.

                                     کلید واژه اصلی کامپیوتکس ۲۰۱۶ بیش از آنکه CPU‌ باشد ، GPU‌  بود

اینتل بخش عمده‌ای از آینده خود را در شبکه‌های  5G، مراکز داده و اینترنت اشیا می‌بیند . تمام این موارد مهم هستند ولی در تمام این موارد رقابت‌های سنگینی از سوی کوالکام و آرم وجود دارد

از سوی دیگر جن سون هونگ یکی از بنیان گذارن انویدیا معتقد است که انویدیا می‌تواند فناوری‌های پیشرفته برای واقعیت مجازی ، هوش مصنوعی و خودروهای خودران ارائه کند که هیچ شرکت دیگری قادر به انجام آن نیست

در واقع نمایشگاه امسال از هر سال دیگری تازه­تر و پررونق­تر بود . حال بنظر می­رسد که هر چه جلوتر می­رویم توجه­ها از CPU به GPU جلب می­شود.

دیدگاه خود را بیان کنید